Warszawa zyskuje 28 nowych elektrycznych autobusów dzięki unijnym funduszom!

Warszawa stawia kolejny krok w stronę przyjaznego mieszkańcom transportu – flota autobusów elektrycznych w stolicy zwiększy się o 28 nowych pojazdów, które mają zastąpić starsze modele z silnikami diesla. To element szerszego programu modernizacji komunikacji miejskiej, obejmującego także budowę nowoczesnych stacji ładowania i inwestycje w infrastrukturę techniczną.
Dofinansowanie z Funduszy Europejskich i zakres projektu
Na realizację przedsięwzięcia Warszawa pozyskała ponad 34,4 mln zł ze środków unijnych. Stanowi to znaczną część ogólnego budżetu, który przekracza 93 mln zł. Inwestycja obejmuje nie tylko zakup elektrycznych autobusów, ale również wyposażenie zajezdni Woronicza w kompleksową infrastrukturę ładowania. Pięć stacji o mocy 180 kW każda, każda z dwoma wyjściami, ma gwarantować płynność eksploatacji nowych pojazdów oraz ich szybkie przygotowanie do codziennych kursów.
Nowe pojazdy już na drogach i plany na kolejne lata
Z nowo zamówionych autobusów elektrycznych 18 już jeździ po ulicach Warszawy. To długie na 12 metrów pojazdy marki Yutong E12, obsługiwane przez zajezdnię Woronicza. Pozostałe 10 autobusów, o nieco mniejszych gabarytach (około 10 metrów długości), zostanie dostarczone do końca 2026 roku – procedura wyboru wykonawcy została już przeprowadzona, dzięki czemu harmonogram realizacji nie jest zagrożony.
Korzyści dla mieszkańców i środowiska
Wymiana starych autobusów spełniających normy Euro 4 i Euro 5 na nowoczesne, zeroemisyjne pojazdy oznacza mniej spalin i niższy poziom hałasu w mieście. Redukcja emisji zanieczyszczeń jest kluczowym argumentem za kontynuowaniem tego typu inwestycji, które przekładają się na poprawę jakości powietrza i komfortu życia w stolicy.
Warszawa jako przykład dla innych miast
Rozwój floty elektrycznych autobusów wpisuje się w długoterminową strategię klimatyczną miasta. Stołeczny samorząd konsekwentnie realizuje cele środowiskowe, starając się być wzorem dla samorządów w całym kraju. Dzięki rozbudowie zeroemisyjnego transportu publicznego Warszawa nie tylko dba o mieszkańców, ale też umacnia pozycję lidera w zakresie proekologicznych rozwiązań komunikacyjnych.