Nowa tramwajowa oś komunikacyjna: Kasprzak połączy się z Dworcem Zachodnim!
W trwającym przetargu na opracowanie kompletnej dokumentacji projektowej dla nowego połączenia tramwajowego pomiędzy ulicą Kasprzaka a Dworcem Zachodnim, zgłosiło się aż siedem przedsiębiorstw projektowych. Pięć z tych propozycji zmieściło się w zakładanym budżecie wynoszącym 20,312 mln zł brutto. Aktualnie komisja przetargowa skrupulatnie ocenia dokumenty pod względem formalnym.
Nowa Trasa Tramwajowa – Kluczowe Informacje
Planuje się, że nowa linia tramwajowa mierzyć będzie około 1,4 km. Znacząca część, bo aż 0,9 km, zostanie poprowadzona pod ziemią. Trasa przebiegać będzie przez istniejący tunel pod stacją kolejową, a następnie przez świeżo wybudowany tunel wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ulicą Kasprzaka nastąpi w okolicach przystanku przy Szpitalu Wolskim.
Warianty Trasy i Podział Prac
Przyszły projektant będzie musiał opracować trzy alternatywne wersje trasy. Różnić się one będą w zakresie końcowej części podziemnej oraz lokalizacji rampy wyjazdowej – ta może znajdować się przy ulicy Prądzyńskiego lub Krzyżanowskiego. Projekt podzielono na dwa zadania: pierwszy etap obejmuje trasę od ulicy Kasprzaka do stacji Warszawa Zachodnia, drugi zaś koncentruje się na wyposażeniu tunelu tramwajowego pod stacją oraz budowie przystanku przy peronie 9.
Elastyczność i Dokumentacja
Podział projektu na dwa etapy umożliwia elastyczne zarządzanie inwestycją, w zależności od dostępnych środków. Dotyczy to zarówno fazy projektowania, uzyskiwania decyzji administracyjnych, jak i samej budowy. Zadaniem projektanta będzie przygotowanie projektu budowlanego, projektów wykonawczych oraz dokumentacji przetargowej. Niezbędne będzie również uzyskanie decyzji środowiskowych oraz innych wymaganych zgód administracyjnych, co jest kluczowe do rozpoczęcia budowy.
Harmonogram i Rola Nowej Trasy
Opracowanie dokumentacji projektowej ma trwać 43 miesiące od momentu podpisania umowy. Rozpoczęcie budowy planowane jest po 2030 roku, co jest uzależnione głównie od dostępności funduszy. Nowa linia tramwajowa będzie stanowić istotny element obwodowego systemu tramwajowego, umożliwiając wygodne przemieszczanie się pomiędzy dzielnicami z pominięciem centrum miasta. Ułatwi także dojazd z Woli do Dworca Zachodniego, który zyskuje na znaczeniu jako ważny węzeł przesiadkowy.
Równoległe Inwestycje
W międzyczasie trwają prace nad połączeniem tramwajowym od strony Ochoty. Tramwaje mają dotrzeć do pierwszego podziemnego przystanku na Dworcu Zachodnim w drugiej połowie 2026 roku.
Planowana trasa tramwajowa jest nie tylko istotnym przedsięwzięciem, które przyczyni się do powstania nowoczesnego węzła komunikacyjnego w Warszawie, ale również znacząco wpłynie na poprawę dostępności infrastruktury transportowej w mieście. Przedsięwzięcie to, dzięki starannemu planowaniu i etapowaniu, pozwoli na optymalne wykorzystanie zasobów finansowych, co jest kluczowe w kontekście dynamicznie zmieniających się potrzeb miejskich.
Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa