Nowe światła na Krasińskiego: Zwiększenie bezpieczeństwa na ruchliwym skrzyżowaniu!
Władze miasta planują znaczące zmiany na ruchliwym skrzyżowaniu ulic Krasińskiego i Czarneckiego. Już wkrótce miejsce to zyska nowoczesną sygnalizację świetlną, co ma na celu zwiększenie bezpieczeństwa zarówno pieszych, jak i kierowców. Obecnie trwa proces wyboru wykonawcy, co oznacza, że realizacja projektu znacznie się przybliżyła.
Przetarg na nową sygnalizację
W ramach przetargu na opracowanie dokumentacji projektowej, uwagę zwróciły trzy firmy, które złożyły swoje oferty. Rozpiętość cenowa jest dość znaczna – najniższa oferta to nieco poniżej 283 tysięcy złotych, a najwyższa niemal 331 tysięcy złotych. Po podpisaniu umowy wybrany wykonawca będzie miał 240 dni na przygotowanie projektu.
Problematyczne przejścia dla pieszych
Skrzyżowanie Krasińskiego i Czarneckiego obejmuje pięć przejść dla pieszych. Szczególne zagrożenie stanowią cztery z nich, które przecinają szeroką ulicę Krasińskiego. Obecny brak sygnalizacji na przejściach prowadzących przez więcej niż jeden pas ruchu w jednym kierunku znacząco zwiększa ryzyko kolizji, co jest niebezpieczne zwłaszcza dla uczniów pobliskiej szkoły podstawowej.
Wyniki audytu bezpieczeństwa
Ostatni audyt bezpieczeństwa wykazał kilka niepokojących aspektów dotyczących tego skrzyżowania. Oprócz wysokiej prędkości pojazdów, problem stanowi ograniczona widoczność oraz ryzyko wypadków spowodowane przez dwa pasy ruchu w jednym kierunku. Zatrzymanie się jednego pojazdu, by przepuścić pieszego, może zostać niezauważone przez kierowcę na sąsiednim pasie, co tworzy niebezpieczne sytuacje. Wprowadzenie sygnalizacji świetlnej ma te problemy rozwiązać.
Warszawskie inicjatywy bezpieczeństwa
W Warszawie systematycznie powstają nowe sygnalizacje świetlne. Niedawno zrealizowano inwestycje na takich skrzyżowaniach jak Woronicza i Spartańska, Wólczyńska i Nocznickiego oraz Przyczółkowa i Pałacowa. Obecnie prowadzone są również prace na skrzyżowaniach ulic Powstańców Śląskich i Sterniczej, a także Puławskiej z Jagielską i Drumli.
Modernizacje istniejących rozwiązań
Oprócz budowy nowych instalacji, modernizowane są już istniejące sygnalizacje, na przykład na skrzyżowaniu ulic Krakowskiej z Bakalarską i Lechicką oraz Powstańców Śląskich i Wrocławskiej. Ze względu na złożoność i czasochłonność projektów, stosowane są także doraźne rozwiązania tymczasowe, jak na skrzyżowaniu ulic Ordona i Jana Kazimierza.
Korzyści dla mieszkańców
Nowe sygnalizacje poprawiają nie tylko bezpieczeństwo, ale także komfort i dostępność. Na przykład na skrzyżowaniu Puławskiej z Jagielską i Drumli, nowa sygnalizacja umożliwiła stworzenie nowego przejścia dla pieszych, które zastępuje pobliską kładkę. Podobnie zmiany wprowadzono na ulicy Wołoskiej, gdzie piesi zamiast kładki przy Uniechowskiego korzystają z nowego naziemnego przejścia.
Źródło: Zarząd Dróg Miejskich w Warszawie
