Tramwajowa historia Boernerowa: 92 lata na torach!

Tramwajowa historia Boernerowa: 92 lata na torach!

Tramwaje do Boernerowa od blisko wieku stanowią ważny element komunikacji Bemowa, a ich historia doskonale pokazuje, jak zmieniała się okolica na przestrzeni lat. Choć dziś dla wielu to po prostu codzienny środek transportu, trasa ta od lat trzydziestych XX wieku wpisuje się w krajobraz i pamięć lokalnej społeczności.

Początki tramwaju na Boernerowo

Budowa połączenia tramwajowego między Ulrychowem a ówczesnym Boernerowem trwała półtora roku i zakończyła się w październiku 1933 roku. Oficjalne otwarcie nowej linii miało miejsce 22 października o godzinie 11:00. Od początku trasa biegła m.in. ulicami Księcia Janusza, Obozową i Szosą Forteczną, prowadząc przez tereny, na których obecnie znajduje się lotnisko. Symbolicznemu przecięciu wstęgi towarzyszyło uruchomienie linii oznaczonej literą B.

Zmiany po wojnie i rozwój linii

Przez dekady trasa tramwajowa na Boernerowo przechodziła liczne zmiany. Przed wojną kursowały tu różne linie, jednak przez cały czas końcowy przystanek znajdował się w tej samej lokalizacji. W okresie Powstania Warszawskiego kursowanie tramwajów zostało przerwane. Po wojnie wróciły na tory jako linia nr 20, a ważną modernizacją było otwarcie nowego torowiska w październiku 1950 roku. Od tego momentu tramwaje dojeżdżały do Boernerowa ulicami Dywizjonu 303 oraz Kaliskiego aż do pętli przy granicy Bemowa.

Trasa dziś – tradycja i wyjątkowy charakter

Obecna trasa tramwajowa na Boernerowo wyróżnia się na tle innych linii w Warszawie. Do dzisiaj utrzymała jednotorowy odcinek z mijankami, co stanowi rzadkość w miejskim transporcie szynowym. Ostatni przystanek znajduje się w otoczeniu zieleni, co sprawia, że korzystanie z tej linii to nie tylko wygodny sposób dotarcia do celu, ale także okazja do krótkiej przejażdżki o kameralnym, niemal podmiejskim klimacie.

Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa