Warszawa wprowadza rewolucję: pierwszy podziemny przystanek tramwajowy z antresolą!
Warszawa przygotowuje się do otwarcia pierwszego podziemnego przystanku tramwajowego, który ma stać się kluczowym elementem miejskiej sieci transportowej. Ta nowatorska inicjatywa, przypominająca stację metra, pozwoli mieszkańcom korzystać z przestrzeni bez konieczności przechodzenia przez bramki biletowe. Już 28 listopada, warszawiacy będą mogli przejść podziemnym łącznikiem na poziomie -1, łączącym Ochotę z Alejami Jerozolimskimi, peronami kolejowymi oraz Wolą.
antresola w centrum Warszawy
Na poziomie -1 znajduje się antresola przyszłego podziemnego przystanku tramwajowego, która ze względu na swoją innowacyjną konstrukcję wzbudza już duże zainteresowanie. Choć obecnie nie jest dostępna dla podróżnych, jej zdjęcia obiegają miasto. Antresola będzie wyposażona w tablice rozkładu jazdy oraz ekrany informacyjne dedykowane podróżnym zarówno tramwajów, jak i kolei. Główne wejścia do tej przestrzeni będą zlokalizowane w tunelu pieszym, łączącym perony kolejowe z Alejami Jerozolimskimi.
Bezproblemowy dostęp i wygoda
Na powierzchnię, podróżni będą mogli dostać się za pomocą wind oraz dwóch klatek schodowych prowadzących do placu przydworcowego. Kolejny poziom, -2, będzie mieścił perony tramwajowe, do których prowadzić będą ruchome schody, windy i centralnie umieszczone schody stałe. Wystrój antresoli będzie współgrał z nowo odnowioną stacją Warszawa Zachodnia, co zapewni spójność wizualną i funkcjonalną.
Innowacyjna organizacja operacyjna
Przystanek został zaprojektowany z myślą o niezależności operacyjnej, co oznacza, że część tramwajowa będzie odseparowana od części kolejowej. Takie rozwiązanie umożliwi sprawne funkcjonowanie systemów tramwajowych, niezależnie od usług kolejowych, co zwiększy komfort i bezpieczeństwo podróżnych.
Znaczenie strategiczne i finansowanie
Inwestycja w podziemny przystanek tramwajowy ma znaczenie strategiczne dla rozwoju infrastruktury komunikacyjnej w Warszawie. Projekt ten otrzymał dofinansowanie z Programu Fundusze Europejskie na Infrastrukturę, Klimat i Środowisko 2021-2027. Pełne uruchomienie tramwajów do Dworca Zachodniego planowane jest na drugą połowę 2026 roku. Realizacja tego przedsięwzięcia znacząco podniesie jakość życia mieszkańców oraz wzmocni sieć transportu publicznego w stolicy.
Źródło: facebook.com/tramwaje.warszawa
