Rewolucja na Marszałkowskiej: Nowe zasady ruchu i przebudowa w sercu Warszawy

Rewolucja na Marszałkowskiej: Nowe zasady ruchu i przebudowa w sercu Warszawy

Zmiany w ruchu drogowym na jednym z najważniejszych warszawskich skrzyżowań zbliżają się wielkimi krokami. Modernizacja torowiska na skrzyżowaniu ulic Marszałkowskiej i Królewskiej to inwestycja, która wpłynie na codzienne życie zarówno kierowców, jak i pieszych. Mieszkańcy centrum muszą liczyć się z nowymi zasadami poruszania się już od połowy września, choć korzyści, jakie przyniosą te prace, będą widoczne dopiero po ich zakończeniu.

Jak zmienią się zasady ruchu od 15 września?

Od poniedziałku, 15 września, od godziny 12:00 zostanie wprowadzony nowy układ ruchu na skrzyżowaniu Marszałkowskiej z Królewską. Kierowcy jadący od strony placu Piłsudskiego będą mieli do dyspozycji dwa pasy: jeden przeznaczony do skrętu w lewo na Marszałkowską, drugi pozwalający na jazdę na wprost oraz w prawo. Natomiast ci nadjeżdżający od ulicy Grzybowskiej także pojadą dwoma pasami – lewy umożliwi jazdę prosto, a prawy – skręt w prawo na Marszałkowską.

W praktyce oznacza to, że po dłuższej przerwie powraca możliwość skrętu z Królewskiej w lewo na Marszałkowską. Jednocześnie utrudnienia pojawią się w innych relacjach, o czym warto pamiętać, planując swoją trasę.

Zmiany i utrudnienia dla pieszych oraz kierowców

Użytkownicy Marszałkowskiej, którzy jadą od strony ulicy Świętokrzyskiej, nie będą mogli skręcić w lewo w Królewską. W obrębie skrzyżowania prowadzone są intensywne roboty w rejonie narożnika od placu Bankowego. Dla kierowców jadących w stronę ronda Dmowskiego zostaną wyznaczone dwa pasy: jeden do jazdy prosto, drugi do skrętu w prawo na Grzybowską.

Zmiany dotkną także pieszych i rowerzystów. Przejście przez Marszałkowską w rejonie Ogrodu Saskiego zostanie wyłączone z użytkowania. Dodatkowe ograniczenia będą obowiązywać co najmniej do końca września. Warto śledzić komunikaty miasta, aby na bieżąco sprawdzać, które fragmenty chodników i ścieżek rowerowych są dostępne.

Co dzieje się na placu budowy?

Prace budowlane już są dobrze widoczne – tramwajarze zajęli prawy pas Marszałkowskiej w pobliżu Ogrodu Saskiego. W efekcie na odcinku od Królewskiej do zawrotki przy placu Bankowym kierowcy mają do dyspozycji tylko jeden pas ruchu. To istotne zawężenie, które może powodować okresowe korki oraz wydłużony czas przejazdu przez ścisłe centrum.

Wszystko to dzieje się w ramach projektu Nowe Centrum Warszawy, który zakłada nie tylko przebudowę torów tramwajowych, lecz również wprowadzenie nowych terenów zielonych oddzielających samochody od komunikacji szynowej. Takie rozwiązania mają poprawić bezpieczeństwo i komfort przechodzenia przez Marszałkowską.

Co zyskają mieszkańcy po zakończeniu prac?

Docelowo Marszałkowska zostanie zwężona do dwóch pasów ruchu w każdym kierunku – obecnie są ich trzy. Dzięki temu powstanie więcej przestrzeni na zieleń i nowe udogodnienia dla niechronionych uczestników ruchu. Planowana jest budowa zawrotki przy ulicy Złotej oraz nowego lewoskrętu przy Sienkiewicza, co usprawni dojazd do Złotej i Zgody. Pojawią się też dodatkowe przejazdy rowerowe przy Złotej i Sienkiewicza, a brakujący fragment drogi rowerowej między Świętokrzyską i Królewską zostanie uzupełniony.

Zazielenienie torowiska będzie realizowane poprzez posadzenie rozchodnika między szynami, co nada inwestycji przyjaznego, ekologicznego charakteru.

Kiedy wrócą tramwaje i miejskie udogodnienia?

Przywrócenie regularnego ruchu tramwajowego na Marszałkowskiej przewiduje się na październik 2025 roku. Do tego czasu mieszkańcy muszą uzbroić się w cierpliwość, korzystając z objazdów i alternatywnych tras. Mimo uciążliwości związanych z przebudową, inwestycja ta ma przynieść znaczną poprawę komfortu podróżowania po mieście oraz podnieść atrakcyjność centrum Warszawy zarówno dla mieszkańców, jak i odwiedzających.

Co warto wiedzieć przed wyjściem z domu?

Najbliższe tygodnie przyniosą liczne zmiany na skrzyżowaniu Marszałkowskiej i Królewskiej. Prace nad nowym torowiskiem i reorganizacja ruchu wymuszą na wszystkich użytkownikach dróg większą uwagę i cierpliwość. Warto na bieżąco sprawdzać komunikaty miejskie i rozważyć korzystanie z alternatywnych tras, szczególnie w godzinach szczytu. Ostatecznie jednak, mimo chwilowych niedogodności, nowa infrastruktura ma szansę znacznie podnieść jakość przemieszczania się po stolicy – zarówno samochodem, tramwajem, rowerem, jak i pieszo.