Nowa linia tramwajowa na Zieloną Białołękę: Rewolucja w komunikacji Warszawy!

Nowa linia tramwajowa, która ma powstać na Zieloną Białołękę, może w najbliższych latach zmienić codzienność tysięcy mieszkańców tej dzielnicy. Władze stolicy zapowiadają, że dzięki tej inwestycji poprawi się dostępność komunikacyjna rejonu, co dla wielu rodzin oznacza krótszy i wygodniejszy dojazd do stacji metra oraz centrum Warszawy.
Priorytet komunikacyjny dla północnej Warszawy
Plany przewidują budowę 6,5-kilometrowego odcinka, łączącego Zieloną Białołękę ze stacją metra Kondratowicza i prowadzącego dalej w stronę dworca Wileńskiego. Ten fragment infrastruktury ma strategiczne znaczenie dla dzielnicy, gdzie od lat narasta problem korków i ograniczonego dostępu do szybkich środków transportu publicznego.
Finansowanie i harmonogram realizacji
Miasto liczy na pozyskanie środków z Krajowego Planu Odbudowy, które mają umożliwić rozpoczęcie budowy już w 2028 roku. Zakończenie prac planowane jest na 2030 rok, jednak realizacja tego harmonogramu zależy od skutecznego zabezpieczenia finansowania i sprawnego przeprowadzenia wszystkich formalności administracyjnych.
Wybrana koncepcja trasy
Proces przygotowań do inwestycji trwa od ubiegłego roku, kiedy Tramwaje Warszawskie podpisały umowę z firmą projektową. Po przeanalizowaniu różnych wariantów połączenia Białołęki z metrem, wybrano rozwiązanie zakładające całkowite oddzielenie torowiska tramwajowego od pasów autobusowych. Dzięki temu tramwaje i autobusy nie będą sobie wzajemnie przeszkadzać w ruchu, co ma poprawić płynność przejazdów i ograniczyć ryzyko opóźnień.
Prace projektowe i kolejne etapy
Obecnie skupiono się na przygotowaniu projektu geologicznego oraz badaniach gruntu, które są niezbędne do rozpoczęcia późniejszych robót budowlanych. Zgodnie z zawartą umową, dokumentacja powinna być gotowa w ciągu 42 miesięcy. Przetarg na realizację inwestycji planowany jest na 2027 rok.
Elastyczność na przyszłość
Choć obecnie założono rozdzielenie ruchu tramwajowego i autobusowego, pozostawiono możliwość przyszłych zmian – na przykład dostosowania wiaduktu tramwajowego nad trasą S8 do obsługi autobusów. Uwzględniono również rezerwę terenową pod nową drogę – Trasę Olszynki Grochowskiej, co pozwoli na dalsze rozbudowywanie sieci transportowej w tej części stolicy, jeśli zajdzie taka potrzeba.