Pociągi do Białegostoku z prędkością 200 km/h? Czas przejazdu wciąż owiany tajemnicą!

PKP Intercity S.A. odnotowało znaczący wzrost liczby podróżnych na trasie Białystok – Warszawa w pierwszej połowie 2025 roku. Wzrost ten wynosi aż 34 proc. w porównaniu z analogicznym okresem roku poprzedniego.
Modernizacja i rozwój infrastruktury kolejowej
Ministerstwo Infrastruktury intensyfikuje swoje działania na rzecz modernizacji linii kolejowej Rail Baltica, planując zwiększenie prędkości pociągów do 200 km/h na odcinku Warszawa – Białystok. Proces ten ma na celu nie tylko poprawę jakości podróży, ale także skrócenie czasu przejazdu. Poseł Michał Moskal zapytał o szczegóły dotyczące terminów realizacji tego ambitnego projektu.
Historia i zmiany w rozkładzie jazdy
Przed rozpoczęciem modernizacji, w rocznym rozkładzie jazdy 2013/2014, PKP Intercity oferowało pięć par połączeń na trasie Warszawa Centralna – Białystok. Czas przejazdu najkrótszego z nich wynosił trzy godziny. Po zakończeniu prac modernizacyjnych, liczba połączeń wzrosła do dwunastu par, co znacząco poprawiło dostępność transportu kolejowego.
Wpływ modernizacji na liczbę pasażerów
Zmiany infrastrukturalne oraz zwiększenie liczby połączeń przyczyniły się do wzrostu liczby pasażerów o 193 proc. w pierwszym półroczu 2025 roku w porównaniu do 2014 roku. Pociągi typu „sprinter” umożliwiają teraz pokonanie trasy w zaledwie półtorej godziny, podczas gdy standardowe połączenia zajmują dwie godziny minus osiem minut. Wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak podkreśla, że te ulepszenia przyciągają coraz więcej podróżnych.
Strategiczne plany na przyszłość
Projekt „Prace na linii kolejowej nr 6 na odcinku Warszawa Wschodnia – Czyżew” jest częścią Krajowego Programu Kolejowego do 2030 roku, z perspektywą przedłużenia do 2032 roku. Wdrożenie systemu GSM-R na trasie Czyżew – Białystok planowane jest na około 2029 rok, choć jego pełna realizacja zależy od dostępności funduszy. Mediacje dotyczące harmonogramu są w toku, a PKP PLK SA dąży do jak najszybszego ich zakończenia.
Priorytety Ministerstwa Infrastruktury
Mimo że podwyższenie prędkości do 200 km/h na całej trasie Warszawa – Białystok jest celem długoterminowym, ministerstwo skupia się obecnie na zwiększeniu liczby połączeń, co przynosi szybsze korzyści w pozyskiwaniu nowych pasażerów. Skrócenie czasu przejazdu dla pociągów typu „sprinter” do 80 minut jest planowane w przyszłości.