Przyspieszenie budowy Kolei Dużych Prędkości: CPK składa wnioski o trasę Warszawa – Łódź

Prace nad strategicznym projektem Kolei Dużych Prędkości (KDP), łączącym Warszawę z Łodzią, zyskują na intensywności. Centralny Port Komunikacyjny (CPK) skoncentrował swoje działania na uzyskaniu kluczowych zgód administracyjnych. Złożono już trzy z siedmiu wniosków o decyzje lokalizacyjne dla odcinka przebiegającego przez województwo łódzkie. Cały 140-kilometrowy odcinek podzielono na dwanaście segmentów, co umożliwia równoczesne prace nad kilkoma częściami trasy.
Postępy w procedurach środowiskowych i lokalizacyjnych
CPK zdobyło wszystkie niezbędne decyzje środowiskowe, wydane przez regionalne dyrekcje ochrony środowiska w Warszawie i Łodzi. Obecnie trwają starania o uzyskanie zgód lokalizacyjnych od wojewodów łódzkiego i mazowieckiego. Województwo mazowieckie przygotowało pięć wniosków, a uzyskanie tych decyzji pozwoli na dalsze kroki, takie jak wystąpienie o pozwolenia na budowę. Planowane jest złożenie pierwszych dokumentów jeszcze w tym roku, aby móc jak najszybciej rozpocząć prace budowlane. Segment łączący Warszawę z Łodzią, wraz z połączeniem z lotniskiem, jest kluczowym elementem projektu, planowanym do ukończenia przed otwarciem portu w 2032 roku.
Wsparcie finansowe z Unii Europejskiej i zakup gruntów
Projektowanie linii KDP między Warszawą a Łodzią uzyskało dofinansowanie z unijnego programu „Łącząc Europę” (CEF). Jednocześnie CPK prowadzi Kolejowy Program Dobrowolnych Nabyć, umożliwiający właścicielom nieruchomości sprzedaż gruntów leżących na planowanej trasie. Dotychczas zakupiono 87 działek o powierzchni 82 hektarów z 196 zgłoszonych do programu.
Zmiana w podróżach: szybciej z Warszawy do Łodzi
Zrealizowanie linii KDP Warszawa – Łódź skróci czas podróży między tymi miastami do około 40 minut, w porównaniu do obecnych 70 minut. Dojazd z Warszawy do CPK zajmie mniej niż 20 minut. Po zakończeniu całego projektu „Y”, podróż z Poznania lub Wrocławia do stolicy skróci się do niecałej 1 godziny i 40 minut, co znacząco poprawi dostępność komunikacyjną kraju.
Kluczowe terminy realizacji
Zgodnie z harmonogramem, CPK oraz odcinek KDP Warszawa – Łódź mają być gotowe do końca 2032 roku. Następne segmenty, prowadzące z Łodzi przez Sieradz do Wrocławia i Poznania, będą ukończone do końca 2035 roku. W rezultacie cała 480-kilometrowa linia w kształcie litery „Y” zostanie oddana do użytkowania.
Prace nad tunelem w Łodzi
W Łodzi trwają zaawansowane prace związane z budową tunelu dalekobieżnego CPK, będącego częścią linii nr 85. W czerwcu 2025 roku podpisano kontrakt z konsorcjum PORR na realizację tego przedsięwzięcia, co stanowi kluczowy krok w największym projekcie kolejowym w Polsce od dekad.