Rewolucja na torach: miliardowe inwestycje w kolej w Warszawie i okolicach

Rewolucja na torach: miliardowe inwestycje w kolej w Warszawie i okolicach

Przed nami duże zmiany na torach w Warszawie i okolicach. Rozpoczyna się jedna z największych inwestycji kolejowych ostatnich lat, która ma przynieść realne ułatwienia codziennym pasażerom oraz mieszkańcom dzielnic położonych na prawym brzegu Wisły. Sprawdziliśmy, co dokładnie zmieni się dla naszego miasta i regionu oraz jak wpłynie to na codzienne życie.

Ostatni etap remontu: Warszawa Wawer – Otwock

Najważniejszą wiadomością dla podróżujących koleją na linii nr 7 jest rozpoczęcie modernizacji ostatniego odcinka trasy do Lublina. Modernizacją objęty zostanie fragment pomiędzy stacjami Warszawa Wawer a Otwock, obsługiwany przez wykonawcę powiązanego z PKP PLK – firmę Trakcja. To inwestycja o wartości 1,5 miliarda złotych. Planowane zakończenie prac to jesień 2028 roku. Po oddaniu nowej infrastruktury podróż z Warszawy do Lublina skróci się do 90 minut – szybciej niż samochodem czy autokarem trasą S17. Dla wielu mieszkańców to szansa na wygodniejsze dojazdy do pracy i szkoły oraz częstsze odwiedziny rodzinnych stron.

Więcej pociągów i bezpieczniejsze przejazdy w aglomeracji

Nowe tory, które powstaną pomiędzy Warszawą a Otwockiem, pozwolą oddzielić ruch lokalny od dalekobieżnego. To rozwiązanie najczęściej zgłaszane przez pasażerów SKM i Kolei Mazowieckich, którzy do tej pory odczuwali opóźnienia i tłok w godzinach szczytu. Przewidziano więcej kursów pociągów podmiejskich, co ułatwi codzienne dojazdy do centrum stolicy i z powrotem. Na terenie dzielnicy Wawer pojawią się też nowe tunele oraz wiadukty, które zastąpią niebezpieczne przejazdy przez tory. To szczególnie ważne dla pieszych, rowerzystów i kierowców korzystających z lokalnych dróg – mieszkańcy Wawra i okolic zyskają spokojniejszy i płynniejszy ruch bez przestojów na rogatkach.

Stacja Warszawa Wschodnia: krok w stronę Europy

Wielka przebudowa czeka również stację Warszawa Wschodnia. To inwestycja o wartości 4 miliardów złotych – oprócz nowego standardu obsługi pasażerów, przewidziano ulepszenia dla osób z niepełnosprawnościami, nowoczesne systemy informacji i lepszą organizację peronów. Wszystko po to, by sprostać rosnącej liczbie podróżnych i podnieść komfort do poziomu zachodnich stolic. Modernizacja Warszawy Wschodniej to nie tylko wygoda, ale też szansa na powstanie nowych punktów usługowych i jeszcze lepsze skomunikowanie Pragi z resztą miasta.

Co warto wiedzieć – praktyczne podsumowanie

  • Odcinek Warszawa Wawer – Otwock będzie modernizowany do 2028 roku, podróż do Lublina skróci się do 1,5 godziny.
  • Nowe tory zwiększą liczbę kursów SKM i Kolei Mazowieckich, rozładowując tłok w pociągach podmiejskich.
  • Bezpieczniejsze przejazdy w Wawrze dzięki tunelom i wiaduktom – mniej przestojów, większy komfort dla mieszkańców.
  • Stacja Warszawa Wschodnia zostanie przebudowana i unowocześniona – warto przygotować się na czasowe utrudnienia, ale efekty będą odczuwalne na lata.

Śledzimy postęp prac i będziemy informować o kluczowych etapach – jeśli masz pytania dotyczące zmian na Twojej trasie, napisz do naszej redakcji.