Warszawa ogłasza wybrane projekty na Ogólnopolski Dzień Pedagogiki Teatru!

Warszawa ogłasza wybrane projekty na Ogólnopolski Dzień Pedagogiki Teatru!

Październik upłynie w tym roku pod znakiem spotkań i warsztatów poświęconych pedagogice teatru. Mieszkańcy naszego regionu oraz miłośnicy sztuki w całej Polsce będą mieli okazję uczestniczyć w inicjatywach wybranych do realizacji w ramach Ogólnopolskiego Dnia Pedagogiki Teatru. Organizatorzy właśnie ogłosili listę projektów, które otrzymały wsparcie na przygotowanie wydarzeń dostosowanych do lokalnych społeczności.

Wybór projektów – różnorodność i otwartość

W tegorocznej edycji do komisji wpłynęło 32 propozycji wydarzeń z różnych części kraju. Z tego grona wyłoniono 14 projektów, które najpełniej oddają ideę pedagogiki teatru, promując otwartą wymianę doświadczeń i kreatywną współpracę. Organizatorzy podkreślają, że przy wyborze kierowano się także urozmaiconym programem oraz dbałością o dostępność i zasięg wydarzeń, aby jak najwięcej osób mogło skorzystać z przygotowanych inicjatyw.

Lista instytucji z wyłonionymi propozycjami

Do realizacji zakwalifikowały się zarówno centra kultury, jak i teatry oraz fundacje. Wśród nagrodzonych znalazły się takie placówki jak:

  • Centrum Kultury Gminy Jabłonna (projekt: „Pedagogika teatru od kuchni”)
  • Fundacja na rzecz Dyskursywnego Wspierania Performatywnych Praktyk Artystycznych („Pedagogika teatru jako praktyka wiedzotwórcza”)
  • Miejski Ośrodek Kultury w Szczecinie („(Nie)pedagog teatru. Praktyki tożsamości”)
  • Miejski Teatr Miniatura („W przestrzeniach pedagogiki teatru. Znanych i nieznanych”)
  • Nowy Teatr im. Witkacego w Słupsku („Warsztat dla nauczycieli i edukatorów”)
  • Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora CRICOTEKA w Krakowie („Pedagogika teatru – od refleksji do działania”)
  • Stowarzyszenie na rzecz edukacji, animacji kultury i sztuki „Twórcze Powiązania” („Dolnośląska sieć pedagogów i edukatorów teatru”)
  • Stowarzyszenie Pedagogów Teatru // Fundacja Strefa WolnoSłowa („Nowe ścieżki partycypacji”)
  • Teatr Gdynia Główna („Jak puścić wiązankę i nie wylać spektaklu z kąpielą”)
  • Teatr im. Heleny Modrzejewskiej w Legnicy („Pedagogika teatru w akcji”)
  • Teatr Lalek Arlekin im. Henryka Ryla w Łodzi („Przestrzeń, w której wszystko gra”)
  • Teatr Lalek Banialuka im. Jerzego Zitzmana („Pedagogika teatru w praktyce”)
  • Teatr Polski im. Arnolda Szyfmana w Warszawie („Praktyka troski”)
  • Teatr Ochoty im. Haliny i Jana Machulskich („SET – Superwizja dla Edukatorów Teatru”)

Przebieg selekcji i znaczenie wydarzeń

Za wybór odpowiadała komisja w składzie: Maria Babicka-Janiszewska, Joanna Krukowska-Gulik i Emilia Malczyk. Decyzja nie była łatwa ze względu na wysoki poziom nadesłanych propozycji. Selekcjonowano projekty, które najsilniej nawiązują do treści publikacji „Praktykując pedagogikę teatru. Pojęcia, wartości, przykłady” – książki Instytutu Teatralnego im. Zbigniewa Raszewskiego, będącej inspiracją dla całej inicjatywy.

Co czeka mieszkańców i pasjonatów teatru

Październikowy cykl wydarzeń obejmie warsztaty, dyskusje i spotkania wymiany opinii, a szczegółowe harmonogramy zostaną ogłoszone w najbliższych tygodniach. Szczególne zainteresowanie budzi debata zaplanowana na 7 października 2025 roku w siedzibie Instytutu Teatralnego, gdzie tematem przewodnim będzie rola pedagogiki teatru w zarządzaniu instytucjami kultury. Do udziału zaproszone zostaną dyrektorki-specjalistki, które podzielą się swoim doświadczeniem.

Zachęcamy mieszkańców do śledzenia nadchodzących informacji o programie wydarzeń oraz do aktywnego udziału w październikowych inicjatywach. To okazja, aby lepiej poznać współczesną pedagogikę teatru i wzmocnić lokalne więzi poprzez wspólne działania kulturalne.