Nowa tramwajowa linia z Woli do Dworca Zachodniego: Rewolucja w warszawskiej komunikacji!

Stołeczny system komunikacji miejskiej wkracza w nową erę dzięki planowanemu przetargowi na dokumentację projektową trasy tramwajowej łączącej ul. Kasprzaka z Dworcem Zachodnim. Nowe połączenie ma na celu usprawnienie podróży pomiędzy dzielnicami, oferując alternatywę dla przejazdów przez centrum Warszawy.
Nowe połączenie: poprawa dostępności komunikacyjnej
Planowana linia tramwajowa będzie strategicznie łączyć Wolę z Ochotą, znacząco ułatwiając przemieszczanie się między tymi obszarami. Dworzec Zachodni umocni swoją pozycję jako kluczowy węzeł transportowy, co wpłynie korzystnie na cały system komunikacji miejskiej w stolicy.
Detale techniczne i struktura nowej trasy
Nowa linia tramwajowa o długości około 1,4 km będzie w większości przebiegać pod ziemią. Tory zostaną poprowadzone przez istniejący tunel pod Dworcem Zachodnim oraz nowy tunel wzdłuż ulic Prądzyńskiego i Krzyżanowskiego. Połączenie z ul. Kasprzaka przewidziano na wysokości przystanku Szpital Wolski.
Warianty trasy i innowacyjne przystanki
Projektanci muszą przygotować trzy warianty zakończenia odcinka podziemnego, co wpłynie na dostępność nowego połączenia. Na trasie znajdą się trzy nowe zespoły przystankowe, z czego jeden będzie podziemny, zintegrowany z peronem nr 9 Dworca Zachodniego poprzez schody i windy. Tramwaje będą mogły obsługiwać pasażerów z obu kierunków dzięki rozjazdom.
Podział inwestycji i harmonogram prac
Projekt podzielony jest na dwa zadania: budowę odcinka tramwajowego oraz wyposażenie tunelu przy peronie 9. Etapowanie prac pozwoli na elastyczne planowanie budżetu. Pełna dokumentacja projektowa ma być gotowa w ciągu 43 miesięcy, a sama budowa rozpocznie się po 2030 roku, w zależności od dostępności środków finansowych.
Nowa trasa znacząco skróci czas podróży między dzielnicami, oferując pasażerom wygodną alternatywę dla przejazdów przez centrum miasta. Już w drugiej połowie 2026 roku planowane jest uruchomienie pierwszego podziemnego przystanku od strony Ochoty, co przyczyni się do poprawy jakości podróży w aglomeracji warszawskiej.