S17: Nowe odcinki drogi ekspresowej połączą Warszawę z Ukrainą!

Warszawa i przejście graniczne w Hrebennem wkrótce połączy nowoczesna droga ekspresowa S17, której budowa już trwa. Na dzień dzisiejszy kierowcy mogą korzystać z odcinka między Warszawą Wschód a Kurów Zachód, a następnie podróżować wspólnie z trasą S12, omijając Lublin i docierając do Piask. Ta część trasy ma długość 182 km. Dalsze plany przewidują przedłużenie drogi aż do granicy z Ukrainą. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) właśnie ogłosiła start prac na dwóch nowych odcinkach na południe od Zamościa.
Podział inwestycji na odcinki
Całkowita długość nowej trasy od Piask do Hrebennego wynosić będzie 125 km i została podzielona na dziewięć osobnych odcinków. Szacowany koszt budowy wynosi 4,5 mld zł. Stopień zaawansowania robót różni się w zależności od czasu uzyskania kluczowych zezwoleń, takich jak decyzje środowiskowe, umowy z wykonawcami oraz decyzje o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
Realizacja budowy i infrastruktura
Budowa obejmuje stworzenie dwujezdniowej drogi ekspresowej oraz niezbędnej infrastruktury, w tym obiektów inżynieryjnych, systemu odwodnienia i oświetlenia na węzłach drogowych. Ważnym elementem są również urządzenia ochrony środowiska, takie jak ekrany akustyczne i przejścia dla zwierząt, a także system zarządzania ruchem, który zostanie wdrożony na całej trasie.
Prace budowlane ruszyły na odcinkach Zamość Wschód – Zamość Południe oraz Tomaszów Lubelski Południe – Hrebenne, które łącznie mają prawie 30 km długości. Realizację powierzono firmie Budimex, a wartość kontraktów przekracza 1 mld zł. W pobliżu Zamościa trwają przygotowania do rozpoczęcia robót, w tym przebudowy podziemnych sieci oraz rozbiórki budynków. Między Tomaszowem Lubelskim a Hrebennem prace są bardziej zaawansowane — wykonywane są nasypy i wykopy, wzmacniane jest podłoże oraz przebudowywane sieci uzbrojenia terenu. Rozpoczęto także budowę wiaduktów oraz przejść dla zwierząt.
Przyszłość i dalsze etapy
Jeszcze w tym roku oczekuje się wydania decyzji ZRID dla odcinka Zamość Południe – Tomaszów Lubelski o długości 18,5 km. GDDKiA planuje również złożenie wniosków do wojewody lubelskiego o wydanie zezwoleń dla kolejnych fragmentów trasy między Piaskami a Zamościem, co obejmuje 45 km, oraz ogłoszenie przetargów na dwa brakujące odcinki: Łopiennik – Krasnystaw i Zamość Sitaniec – Zamość Wschód (ponad 20 km), co pozwoli na pełne połączenie Warszawy z granicą ukraińską.
Równolegle trwają prace nad dokumentacją projektową dla około 2-kilometrowego odcinka w pobliżu Hrebennego, który w przyszłości będzie dojazdem do planowanego terminala granicznego. Terminal ten zostanie zrealizowany przez Lubelski Zarząd Obsługi Przejść Granicznych. Planuje się także utworzenie Miejsc Obsługi Podróżnych na obwodnicy Tomaszowa Lubelskiego, a obecnie trwają procedury uzyskiwania niezbędnych zezwoleń.